Martin Michael Driessen toont zich goede verteller in Oude Maria kerk

Deventer Literair heeft zondag weer een onderhoudende  middag beleefd. Te gast was Martin Michael Driessen en die vulde de middag moeiteloos. Onvoorbereid zoals hij zelf zegt: “Want ik wist niet wat de bedoeling was vandaag.”

Driessen vertelt deze middag over zijn leven en zijn werk. Ooit omringd door mensen in het theater, nu alleen op een woonark, niet ver van Dordrecht. Hij heeft de stilte opgezocht om te kunnen schrijven. Met een Duitse moeder is Driessen tweetalig opgevoed. “Maar ik voelde dat ik in het Nederlands moest schrijven. Het Nederlands is recht voor z’n raap, minder formeel dan het Duits.”

Met zijn schrijven zoekt hij ook distantie. Driessen gooit er meteen maar een citaat van Berthold Brecht uit: “Je moet eerst wegkijken en dan kijken, pas dan kun je zien wat belangrijk is.” Zijn achtergrond in het theater veert immer mee tijdens het schrijven. “Daardoor ben ik visueel ingesteld. In mijn boeken wil ik altijd het beeld oproepen dat ik voor me zie. Ik kies ook altijd zelf de omslag voor mijn boeken.”

Bij de vertellingen van Driessen op deze middag komen meerdere van zijn werken voorbij: Rivieren (2016), De pelikaan (2017) en De heilige (2019). Ook leest hij voor. Maar vooral bijzonder is dat hij ook vertelt over een boek dat nog moet verschijnen. Over liefde in het Derde Rijk en mensen die er altijd in slagen om hun eigen gedrag te rechtvaardigen. Hoe slecht dat ook is in de ogen van veel anderen.

Het was weer een mooie middag in Deventer, want Driessen wist de luisteraar te boeien. Op zondag 15 december hopen we het literaire jaar af te sluiten. Dan spreekt Mirjam van Hengel over Remco Campert. Tot dan!

Gerco Grevers

De man die ’s middag geruisloos zijn werk met de camera doet heet Herman Riphagen.