Deventer Literair heeft de Vlaamse schrijver Tom Lanoye over de vloer gehad. Alhoewel schrijver, zullen we hem vanaf nu theaterman noemen?
Met zijn kleding en bril is Lanoye een opvallende verschijning. Deze middag, geen stoel of interviewer te bekennen op het podium, rent Lanoye van links naar rechts. Breed zwaaiend met zijn armen en optimaal theatraal stemgebruik. Het zou een ongewone zondagmiddag worden voor de vereniging Deventer Literair.
Dat een van de bekendste auteurs van het Nederlandse taalgebied zou langskomen was niet aan dovemans oren besteed. Liefst 170 belangstellenden hadden zich verzameld in theater Mimik.
Geen dialoog op het podium, maar een one-man-show van Lanoye. Dan weer voorlezend, dan weer vertellend over zijn boek De draaischijf. Een draaischijf is een uitstervend fenomeen. Het is een mechanisch platform, waarmee in theaters razendsnel een ander decor kan worden voorgetoverd. Alleen Duitsland houdt dit fenomeen nog enigszins in ere.
“Ik had grote drang om iets over de oorlog te schrijven” zegt Lanoye, “Maar ik had geen kapstok om het aan op te hangen.” Uiteindelijk is het De draaischijf geworden. Een verhaal over de broers Desmedt en de joodse actrice Leah Liebermann.
Vlak voor de pauze slaagt Lanoye er zelfs nog in om het publiek te laten meezingen met een refrein uit het boek. Ook dat was nog niet vaak voorgekomen. En na de pauze zat de zaal weer helemaal vol. Het was dus onderhoudend deze zondagmiddag.
In november nemen we weer de afslag naar Vlaanderen. Dan zal Els Beerten onze gast zijn.
Gerco Grevers